Bremseklosser er en del av skivebremsene, og holdes på plass av bremsecaliperne som presser de inntil bremseskivene for å få bilen til å stanse. På grunn av all friksjonen som oppstår i denne prosessen, blir bremseklossene nedslitt over tid. For å finne ut om du trenger å skifte er det bare å undersøke dem. Hvis klossene er tynnere enn 6 mm er det nødvendig å kjøpe nye, noe som kan gjøres enkelt og rimelig på nett hos Mister-Auto, til opp til 60% lavere pris enn andre forhandlere.
Det finnes andre metoder enn visuell inspeksjon som kan avdekke om bremseklossene må byttes. Hvis bremsepedalen vibrerer eller bremsene lager en slipende eller hvinende lyd, er dette klare tegn på at det kan være på tide å skifte. Det er imidlertid verdt å merke seg at ikke alle bremseklosser lager disse lydene selv om de er nedslitt. Å kjøre med nedslitte bremseklosser kan skade bremseskivene og være direkte farlig. Derfor er det viktig å ta en sjekk med jevne mellomrom.
Vi vet hvor viktig det er å sørge for at kjøretøyet ditt hele tiden er klart for veien. Vi leverer raskt, og takket være avtaler med sentrale leverandører får du mye for pengene. Vi tilbyr også gratis retur. Alt dette har gjort oss til en av Europas ledende markedsplasser for bildeler.
Også skifte av bremseklosser kan gjøres rimelig med vår hjelp. Det er forholdsvis enkelt, og krever vanligvis ikke spesialverktøy. Først og fremst må du sørge for å skaffe riktig del for din bil. Alt du trenger å gjøre for å få til dette, er å gå inn på forsiden og benytt vår lettvinte søketjeneste til å fylle ut noen detaljer, så finner vi ut hva du trenger og sender det til deg.
Skal du skifte bremsene foran, bør du først la de kjøle seg ned, for så å løsne hjulmutrene på det hjulet hvor du skal skifte klosser. Deretter jekker du opp bilen, fjerner hjulmutrene helt og tar av hjulet. Dette vil avdekke bremsemonteringen. Innmonteringen av bremseklossene varierer på forskjellige bilmodeller, det kan være behov for å skru av caliperne. Dette bør gjøres varsomt, da noen klosser er montert med fjærstål som kan løsne. Nå vil du se klossene, kontrollere tykkelsen og hva slags stand de er i for å vurdere om de må byttes. Med alt demontert har du også en god anledning til å sk ifte bremsevæske.
De gamle bremseklossene fjernes ved å la dem skli ut av festene sine. Hvis det følger nye klemmer med de nye bremseklossene bør disse benyttes, og de gamle klemmene fjernes. Å bruke litt smøremiddel for å unngå ulyder og gnissing er også anbefalt, men pass på å ikke få smøremiddel på bremsebelegget på de nye klossene. Den tynne metallplaten, trykkplaten, på baksiden av bremseklossene kan være festet med klips eller tilsvarende, og ofte ligger de løst mot stempelet i caliperen.
Montér så caliperen tilbake på plass. Du bør teste at klossene er festet skikkelig før du begynner å kjøre. Sett bilen i nøytral og brems 20-25 ganger. Deretter bør du testbremse et sted som er lite trafikkert, først ved 10 km/t, og så gradvis raskere til du når 60 km/t. Husk at nye bremseklosser kan lage noe støy i begynnelsen.