Bremsene er blant de viktigste delene når det gjelder en bils sikkerhet. Hensikten med bremsene er å overføre kraften fra bremsepedalen til hjulene for å stanse bilen. Bremsesystemet til moderne biler er ofte komplisert, for å sikre at prosessen kan foregå så raskt og effektivt som mulig. Framhjulene har gjerne bremseklosser og skivebremser, mens bakbremsene ofte er trommel-baserte, såkalt trommelbrems. Elbiler og hybrider har ofte elektriske tilleggssystemer for bremsing som kan lade batteriet samtidig som bilen bremser, mens tyngre kjøretøy bremser mest effektivt ved hjelp av hydraulikk. ABS-bremser sørger for at hjulene ikke låser seg på glatt underlag, mens ESP-bremser sørger for at bilen ikke sklir av veien under bremsing.
Skivebremser består av bremseskive, bremsecaliper og bremseklosser med friksjonsbelegg. De fleste moderne biler har skivebremser både foran og bak, siden bremsekreftene overføres raskere på disse. Trommelbremser består av flere elementer: selve bremsetrommelen, bremsebånd, bremsesko, et fjærsystem og en hydraulisk betjent sylinder eller en mekanisk betjent S-nøkkel. Trommelbremsen er mer ømfintlig for varmgang enn skivebremsen, og den er dessuten tyngre og mer krevende å utføre servicearbeid på.
Slitasjen er svært stor på skivebremser på grunn av den store friksjonen som oppstår. Det er stadig nødvendig å skifte reservedeler, og med jevne mellomrom kontrollere og bytte ut klosser og skiver. Det er ingen regel som sier hvor ofte man bør bytte bremseklosser eller bremseskiver. Slitasjen på disse delene kommer helt an på kjørestilen til bilens eier og dessuten hva slags materialer som er brukt. Det sikreste og enkelste er å sjekke hver enkelt del. Vær oppmerksom på at bremseskivene bak er mer utsatt for rust enn bremseskivene foran. Bremseskivene bør skiftes hvis de har blitt tynnslitte. Ved kontroll bør det også vurderes om groptæring har svekket skivene. Hvis bremseklossene har misfarging eller tydelige forhøyninger, er dette tegn på at de bør byttes ut. Hvis de er tynnere enn seks millimeter bør de skiftes. Ellers er det viktig å legge merke til om det kommer ulyder fra bremsene, eventuelle vibrasjoner, hvordan bilen oppfører seg under bremsing, og om bremsepedalen blir mindre effektiv. Å skifte bremseklosser er en rutineprosedyre og bør ikke utsettes. Hos Mister-Auto er det enkelt å kjøpe bremser og deler til bremsesystemet på nett, og hvis det gjøres med jevne mellomrom vil det hindre skader på bremseskivene. Det er viktig å huske at effekten med helt nye bremseklosser kan være svekket, da de må brukes litt før normal bremseeffekt oppnås. Vi tilbyr kvalitetsdeler og tilbehør til uslåelige priser.
Bilbremser er et hudraulisk system. De fungerer under prinsippet at det ikke er mulig å presse sammen en væske. I noen tilfeller, når bremsene overopphetes vil bremsevæsken fordampe. Når dete skjer kan bremsene bli svakere. For å forhindre dette er det anbefalt å bytte bremsevæske hvert andre år.
Det er viktig å huske at bremsevæsken også bør skiftes med jevne mellomrom, ellers vil et moderne bremsesystem svekkes betraktelig. Takket være et nært samarbeid med de beste leverandørene, kan Mister-Auto tilby priser helt ned til 60 % av prisen hos detaljhandlere på bremser, ulike former for bremseutstyr og andre bildeler –.