Enkelt forklart er drivakselen en del av bilens fremdriftssystem, et mekanisk system som overfører dreiemoment, eller kraft, og rotasjon fra motoren til hjulene. Drivakslingen kalles gjerne bare for aksling eller drev. Drivakslingen er egentlig bare et stag med festeanordninger i hver ende som flytter kraft fra ett sted i bilen, motoren – via girkassen, til et annet sted – helt til det når frem til hjulene.
Avhengig av hva slags bil du har så kan du har flere akslinger, en forhjulsdrevet bil har gjerne to – rett fra girkassa og til forhjulene, mens en firehjulstrekker har flere, der kanskje mellomakslinger går via kardanger eller differensialer, fram- og bakakslinger før de går ut til hjulene. De fleste drivakslingene lages av stål, men det finnes også drivakslinger i komposittmaterialer og aluminium.
Drivakslingene slites over tid som alt annet på bilen, og eventuell slitasje vil påvirke hvordan bilen din oppfører seg på veien. Det er viktig å oppdage slitte drivakslinger så fort så mulig, kjøres det for lenge med slitte, eller ødelagte deler kan slitasjen forplante seg videre til andre komponenter i fremdriftssystemet – og blir til syvende og sist dyrt å reparere.
Den enkleste måten å sjekke om noe er feil er rett og slett å inspisere akslingene når anledningen byr seg, som for eksempel når du legger om til vinter- eller sommerdekk. Sjekk at de ikke har fått seg en bøy – du har kanskje vært nedpå en stein siden sist … Ta på deg hansker, ta et godt tak og forsøk å bevege på dem for å sjekke om det er slark eller lyder. Det er ingen helt unike tegn som forteller deg at nå må drivakselen byttes – men det er lurt å være oppmerksom på eventuelle feil og lyder, og få det grundigere undersøkt på verksted, eller på kontroll.
Vibrasjoner: Det er mange komponenter på bilen som kan forårsake vibrasjoner, alt fra hjul, styring, bremser, motorfeil, girkasse og drivakslingene – alt som egentlig tilhører fremdriftssystemet. Om drivakselen er årsaken, vil vanligvis vibrasjonen oppleves som en kraftig skjelving i bilen, som gjerne blir verre om du øker farten.
Vanskelig å svinge: En drivaksling som begynner å bli slitt kan på forhjulsdrevne biler påvirke styringen, du vil fort merke at noe er galt når du prøver å svinge. «Knekke-lyder» fra hjulene, og en hakket følelse på rattet – da kan også akslingen være årsaken, forholdet bør kontrolleres nærmere.
Ulyder fra alt som går rundt: Hører du ulyder fra bilen når den kjører, slipende, knekkelyder, slag, skriking, gnissing – eller hvordan man ellers vil beskrive lydene, så skal den neppe være der. Når du selv sitter i bilen er ulydene gjerne vanskelige både å lokalisere, og definere årsaken til. Forsøk elimineringsmetoden, inn og ut med kløtsjen, sving på rattet, sett bilen i gir, kjøre litt, bremse – for å se om du kan fremprovosere hvor lyden kommer fra, og få gjerne en til å lytte fra utsiden mens du holder på, da blir lyden ofte lettere å lokalisere.
Trenger du å kjøpe en ny drivaksel til bilen, da må du prøve Mister-Auto. Med mer enn 300 000 produkter fra de beste bildelleverandørene og kun kjente merker til opp til 60% rabatt, er vi en av Europas beste nettbutikker!