Partikkelfilter til bil er relativt nytt, og filteret ble introdusert på dieselbiler etter internasjonale krav til lavere utslipp. Det er laget for å redusere utslippet fra eksosen til et minimum, noe som gjøres ved hjelp av ekstra forbrenning og kjemiske reaksjoner. Det skilles mellom to typer filtre; aktive- og passive partikkelfiltre. I forbrenningsprosessen til en dieselmotor skapes det sot, små, usynlige og helseskadelige partikler. Når du fyrer med ved i peisen får du også mye sot, alt det klebrige sorte som er vanskelig å vaske vekk om røyken skulle velte ut i stua. Et aktivt partikkelfilter får tilført væske, gjerne diesel, til et forbrenningskammer der partikkelfilteret sitter i eksosanlegget for ytterligere forbrenning. Denne væsken kalles gjerne additiv eller eolyse. Et passivt filter er ikke like effektivt. Disse er gjerne elektronisk styrt, og en fordel er at de kan ettermonteres på eldre dieselbiler. Til tross for selvrensende egenskaper kan partikkelfilteret gå tett. Et nytt filter, eller et partikkelfilter for ettermontering, for å begrense påvirkningen av sot i omgivelsene rundt oss, finner du på eksos. Et tett partikkelfilter forurenser mye, mens et velfungerende filter fjerner inntil 95% av skadelig sot fra bilen.
Å investere litt tid på å forstå hvordan partikkelfilteret virker kan spare deg for en del penger. Filteret har som nevnt selvrensende egenskaper, da soten det samler opp forbrennes ytterligere. Denne forbrenningen krever varme, og for å oppnå tilstrekkelig varme må bilen langkjøres jevnlig. Kun korte turer til og fra butikken eller til jobb er ikke tilstrekkelig, det er varmen fra bilen som sørger for forbrenningen. Mange nye bilførere er gjerne ikke klar over dette. Hvis du lurer på hvorfor partikkelfilteret ofte går tett, er årsaken ofte for mye småkjøring der partikkelfilteret ikke klarer å rense seg selv. Det kan være andre årsaker i tillegg, som tett innsug, lekkasjer på turbo mm. Mye småkjøring med aktive partikkelfiltre kan resultere i at dieselen som tilføres filteret tilbakeføres i motoroljen og etterhvert forårsaker motorhavari.
Det er ikke nødvendig å vente på at varsellampen lyser i dashbordet. Ta deg en langtur jevnlig, få god arbeidstemperatur på motoren over et lengre tidsrom, slik at partikkelfilteret renses for sot. En tur på motorveien eller bakkekjøring gjør gjerne susen.
Mister-Auto setter deg som kunde i fokus. Vi har mer enn 300,000 deler og tilbehør til bil på lager, så hos oss finner du akkurat det du trenger. Det beste er at vi har noen av de mest konkurransedyktige prisene på markedet, mye på grunn av samarbeidet med de største leverandørene og utstyrsprodusentene, slik at vi kan kutte prisene og gi besparelsen til deg.