Sluttlyddemper er den bakerste delen på eksosanlegget. Anlegget er bygget opp av en eksosmanifold, en katalysator, en midtre sluttlyddemper og til sist den sluttlyddemperen, som vanligvis kalles eksospotte.
Fra 1. januar 2011 ble det innført krav om at dieselmotorer skulle utstyres med partikkelfilter. Dette er montert på eksosanlegget, og muliggjør filtrering av små kreftfremkallende partikler som er tilstede i dieseleksos.
Hensikten med eksosanlegget er å slippe ut eksosen, og filtrere ut utslipp av skadelige partikler fra drivstoff-forbrenningen. Det spiller også en viktig rolle i støydempingen. For å kunne respektere miljøet, og være i samsvar med gjeldende regelverk, er det avgjørende at eksosanlegget er i perfekt stand.
En sluttlyddemper som ikke fungerer som den skal, reduserer ikke støyen tilstrekkelig fra gasseksplosjonene inne i motoren slik at lyden blir hørbar. I tillegg til å skape støyforurensning fører et defekt eksosanlegg til overforbruk av drivstoff. På toppen av det hele utgjør en slitt sluttlyddemper faktisk en trussel for hele eksosanlegget.
Det er derfor anbefalt å sjekke eksosanlegget ditt for hver 20 000 km. Vær oppmerksom på at gjennomsnittlig levetid typisk er 80 000 km, redusert til 60 000 km dersom kjøretøyet ditt stort sett benyttes i urbane omgivelser. Det er også anbefalt å jevnlig kontrollere tilstanden til gummioppheng og fjærer som holder eksosanlegget sammen.
Hele eksosanlegget blir hardt belastet fordi avgassene er ekstremt tærende. Anlegget utsettes derfor for betydelig innvendig slitasje, og blir i tillegg utsatt for en rekke utvendige påvirkninger:
Nedenfor er noen tegn som gjør at du kan oppdage en slitt sluttlyddemper:
For å spare penger og skifte bildelene dine uten å bli blakk, ta turen til Mister-Auto! På noen få klikk får du tilgang til vår nettkatalog, og kan velge fra mer enn 300 000 deler til nedsatte priser. Bestill den sluttlyddemperen nå, og få den levert hjemme hos deg selv eller til nærmeste utleveringspunkt! Enkelt og raskt, levering på under 48 timer!