Selv om du ikke er en bilekspert har du sikkert hørt om registerreimsettet, eller timingen på motoren. Men vet du hvordan den virker? Registerreimsettet består av flere deler som sørger for synkronisering av stemplene og ventilene, samt sørger for kjøling av motoren. Settet består av forskjellige deler som:
Det er to typer registerreimer på markedet: registerreim og registerkjede.
Begge har sine for- og bakdeler, derfor er det forskjell på registeret fra produsent til produsent.
Registerkjede: har en nesten ubegrenset levetid, og bør holde fra dag én helt frem til den siste dagen du bruker bilen din. Kjedet tåler også temperaturforandringer effektivt, ettersom det er laget av metall. På en annen side bråker det mer, og sluker derfor energi, i tillegg til at det er også dyrere å reparere.
Registerreim: i motsetning til registerkjede bråker den mindre, koster mindre og er mer energibesparende. Den tåler også mindre, da den er laget av gummi, og må erstattes oftere.
Levetiden på registerreimen ligger på mellom 70,000 og 100,000 km, mens registerkjedet er over 200,000 km Registerreimsettet er blant de viktigste mekanismene i bilen, og garanterer at motoren i bilen din fungerer som den skal. Hvis det svikter kan det få alvorlige konsekvenser for motorens helse, og kan til og med føre til motordød. Derfor er det viktig å sjekke registerreimen med tilhørende deler jevnlig, ettersom manglende skifte av registerreima fort kan bli dyrt.
Registerreimsettet har behov for utskiftning under følgende omstendigheter:
Vannpumpeproblemer: denne kan løsne og forårsake kjølevæskelekkasje. Lekkasje vil i første omgang forårsake korrodering av løpehjul og strammere, og til slutt ødelegge beltet.
Lekkasje fra veivakslingen eller toppakningen: oljen angriper gummien på beltet, som fører til oppvarming av løpehjul og strammere.
Jamming av beltestrammer eller vannpumpe (på registeret).
Beltebrudd på reimdriften: dette beltet, som også kalles viftereim, kan bli ødelagt. Etterhvert som det slites er det viktig å sjekke strammingen, det passerer bak veivakselreimskiven og kan ødelegge registerreimen eller gjøre slik at den hopper av sporet. Spesielt siden en viftereim, i motsetning til registerreima, er enkel å identifisere.
Designfeil på motor.
Overstiger anbefalt kjørelengde fra produsent.
Skifte på egenhånd: å skifte registerreim på egenhånd er langt fra enkelt. I tillegg til spesialverktøy, krever en slik reparasjon et forholdsvis høyt nivå av teknisk kompetanse. Den minste justeringsfeil kan bety slutten på motoren din!
For fullstendig skifte av registerreimsettet, stol på Mister-Auto. Europas ledende reservedelssalg på Internett tilbyr mer enn 300,000 deler, alltid til de laveste prisene. Husk oss også når det kommer til vedlikehold av bilen din.